Administrator danych osobowych, jakim jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej W Sobieniach Jeziorach przy ul. Tysiąclecia 2, w trybie art. 34 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych, w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE ( dalej: RODO) niniejszym informuje o możliwości naruszenia ochrony Państwa danych osobowych, w związku z incydentem do jakiego doszło w dniu 28 sierpnia 2023 r. w siedzibie Administratora.
W dniu 28 sierpnia 2023 r miał miejsce atak oprogramowania typu ransomware (zaszyfrowanie danych i groźba ich skasowania lub ujawnienia w razie niezapłacenia okupu) na serwer obsługujący bazę danych pacjentów, przez co doszło do naruszenia ochrony danych osobowych. Po zapoznaniu się z rodzajem wirusa, Administrator dowiedział się, że program ten jedynie szyfrował dane, nie wykradał ich, ani nie kopiował. Jest to standardowa procedura stosowana przez twórców złośliwego oprogramowania mająca na celu wyłudzanie pieniędzy od instytucji publicznych (kopiowanie wymagałoby bardziej zaawansowanego oprogramowania niż użyte i zajęłoby zbyt wiele czasu przy stosunkowo niskiej wydajności łącza internetowego Administratora).
Na serwerze znajdowały się dane osobowe pacjentów obejmujące m.in.:
☒ Nazwiska i imiona
☒ Imiona rodziców
☒ Data urodzenia
☒ Adres zamieszkania lub pobytu
☒ Numer ewidencyjny PESEL
☒ Adres e-mail
☒ Nazwisko rodowe matki
☒ Numer telefonu
☒ Historia choroby
Realizując obowiązek wynikający z treści art. 34 RODO Administrator informuje, iż istnieje ryzyko nieuprawnionego dostępu do ww. danych osobowych i zapoznania się z ich treścią. Możliwymi konsekwencjami ewentualnego naruszenia ochrony danych osobowych jest nieuprawniona publikacja w/w danych.
Możliwe negatywne z punktu widzenia klientów konsekwencje incydentu:
1. uzyskanie przez osoby trzecie, na szkodę osób, których dane naruszono, kredytów w instytucjach poza bankowych, ponieważ wiele takich instytucji umożliwia uzyskanie pożyczki lub kredytu w łatwy i szybki sposób np. przez internet lub telefonicznie bez konieczności okazywania dokumentu tożsamości,
2. uzyskanie dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przysługujących osobom, których dane naruszono oraz ich danych o stanie zdrowia, ponieważ często dostęp do systemów rejestracji pacjenta można uzyskać telefonicznie potwierdzając swoją tożsamość za pomocą numeru PESEL,
3. korzystanie z praw obywatelskich osób, których dane naruszono, np.: do głosowania nad środkami budżetu obywatelskiego co z kolei uniemożliwiałoby to osobom których dane w sposób nieuprawniony użyto skorzystanie z przysługującego im prawa,
4. wyłudzenie ubezpieczenia lub środków z ubezpieczenia, co może spowodować dla osób, których dane dotyczą, negatywne konsekwencje w postaci problemów związanych z próbą przypisania im odpowiedzialności za dokonanie takiego oszustwa,
5. zarejestrowanie przedpłaconej karty telefonicznej (pre-paid), która może posłużyć do celów przestępczych,
6. próby zawarcia przez osoby trzecie umów cywilnoprawnych (np. najmu nieruchomości),
7. wykorzystania danych przez osoby trzecie do ukrycia swojej tożsamości (np. przy otrzymywaniu mandatów),
8. naruszenia dóbr osobistych osób, których dane dotyczą, poprzez ich dyskryminację, w związku z ujawnieniem szczególnej kategorii danych osobowych, tj. danych dotyczących zdrowia.
W celu zabezpieczenia się przed negatywnymi skutkami zaistniałego naruszenia zalecamy, aby osoby których dane osobowe mogły ulec naruszeniu, podjęły kroki minimalizujące ryzyko wystąpienia negatywnych konsekwencji i nieuprawnionego wykorzystania danych m.in. poprzez:
• założenie konta w systemie informacji kredytowej i gospodarczej celem monitorowania swojej aktywności kredytowej (na rynku dostępne są systemy, instytucje i przedsiębiorstwa, które oferują usługi pozwalające na monitorowanie swojej aktywności kredytowej. Podajemy przykładowe: Biuro Informacji Kredytowej S.A. strona https://www.bik.pl, Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A. strona https://big.pl, Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A. stron https://krd.pl, Serwis CHRONPESEL strona https://www.chronpesel.pl ). W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości – zgłoszenie tego faktu organom ścigania;
• zachowanie ostrożności przy podawaniu danych osobowych innym osobom, zwłaszcza za pośrednictwem internetu czy telefonu;
• zastrzeżenie numeru PESEL w serwisie mobywatel.gov.pl poprzez zalogowanie się do systemu, wejście do sekcji „Twoje dane”, potem Rejestr Zastrzeżeń PESEL i wybrać „Zastrzeż PESEL” lub „Cofnij zastrzeżenie”,
• zawiadomienie najbliższego organu gminy i wyrobienie nowego dokumentu.
Podjęcie tych działań ma na celu zabezpieczenie danych osobowych przed niewłaściwym ich wykorzystaniem.
W celu zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków naruszenia zalecamy, aby ignorować nieoczekiwane treści wiadomości, w tym telefonicznych, w trakcie których nastąpi próba uzyskania informacji na temat Państwa danych osobowych – w tym w szczególności numeru dowodu osobistego.
W takim przypadku, przed podaniem informacji zalecamy zweryfikowanie innym kanałem komunikacji czy dany podmiot, np. bank lub policja, kontaktował się z Państwem w celu otrzymania takich informacji.
W związku z faktem, iż naruszenie dotyczy danych dotyczących zdrowia, informujemy o możliwości skorzystania ze środków ochrony dóbr osobistych wskazanych w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny oraz ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego, tj.:
1. możliwości dochodzenia zadośćuczynienia pieniężnego lub zapłaty odpowiedniej sumy na cel społeczny,
2. możliwości wystąpienia z roszczeniem o zaniechanie działania zagrażającego dobru osobistemu,
3. możliwości wniesienia powództwa o ustalenie, że określone dobro osobiste zostało naruszone lub zagrożone,
4. możliwości wystąpienia z roszczeniem o usunięcie skutków naruszenia poprzez złożenie oświadczenia w odpowiedniej treści i formie.
Zapewniamy, iż Administrator Danych Osobowych w celu zaradzenia naruszeniu ochrony danych osobowych i zminimalizowania ewentualnych negatywnych skutków tego naruszenia, podjął niezwłocznie adekwatne środki organizacyjne, administracyjne i prawne, w tym uruchomił odrębny serwer w celu nieprzerwanego realizowania świadczeń medycznych oraz odtworzył dane z dostępnych zasobów niecyfrowych.
Jednocześnie incydent został zgłoszony przez Administratora Danych Osobowych do Urzędu Ochrony Danych Osobowych i do organów ścigania.
Administrator Danych Osobowych, aby zapewnić właściwą ochronę danych osobowych oraz w celu niedopuszczenia do zaistnienia podobnych naruszeń danych, wprowadził zmiany w sferze stosowanych rozwiązań informatycznych, których celem jest zapewnienie wzmocnionej ochrony danych osobowych. Jednym z tych działań jest uruchomienie nowego serwera z oprogramowaniem gabinetowym i zmienioną procedurą tworzenia kopii zapasowej.
W szczególności, Administrator podjął stosowne działania, mające na celu ograniczenie możliwości ingerencji w systemy Administratora. Ograniczając fizyczny dostęp do serwera w procedurze instalowania aktualizacji oprogramowania gabinetowego.
Administrator Danych Osobowych zapewnia, iż zostały podjęte niezbędne działania, aby podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości.
W razie dodatkowych pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych: Panem Aleksandrem Jaszczołtem:
e-mail: aleksander.jaszczolt@fzj-solution.pl lub pisemnie na adres siedziby Administratora.